Ännu lite funderingar

Med tanke på att jag har två-tre läsare kan jag skriva vad jag vill. Och jag kan redan innan berätta att jag kommer uttrycka mig med fel ord och så, men jag hoppas att ni ändå ska förstå själva grejen. Och räkna inte med att jag kommer vara extremt aktiv i detta ämne i någon framtid, just nu skriver jag saker som kan vara värda att tänka på.

Man inte kan döma människor beroende på vilket kön de har. Kvinnan och mannens hjärna är likadana, det enda som gör att "män blir män och kvinnor blir kvinnor" är fördomar och miljön de växer upp i. Om en kvinna skulle växa upp bland män och saker som anses manliga, skulle hon antagligen själv bli maskulin. Samma sak tvärtom, om en man växer upp bland kvinnor och saker som anses vara kvinnliga, skulle han antagligen bli feminim.
En jobbig sak är hur vi tvingar folk att bete sig som "sitt" kön. Visst, det är lagligt att vara transvestit eller vad man ska säga, men det finns så många hemska oskrivna lagar, t ex att män inte ska bära kjol.

Och jag gillar verkligen inte den där reklamen "i varje klass finns det två flickor som skär sig, och en flicka som har ätstörning" Det är bilder på streckgubbar där hälften bär kjol och hälften inte. Det ska alltså föreställa en klass med lika delar flickor och pojkar. När de säger det jag nyss skrev, blir alltså tre streckgubbar med kjol rosa-färgade, alltså de tre som har problem. Det är ju helt omöjligt att en streckgubbe utan kjol skulle bli rosa-färgad, eller?

Visst, det är ju statistik som visar att många fler flickor som skär sig än pojkar, men så som de säger i reklamen verkar det som att det är helt omöjligt att en pojke kan ha några problem alls, att allt bara är frid och fröjd för dem.

Detta skulle jag kunna korta ner till en så konstig menig som "Glöm inte de som inte visas i statistiken, de som inte är en del av de flesta".

Kommentarer
Postat av: Matilda

Johan,johan, vi har en bloggcirkel.

2009-02-19 @ 17:24:54
Postat av: Matilda

Nu.

2009-02-19 @ 17:25:37
URL: http://marybarker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0